Hoe blijf ik gemotiveerd om thuis te sporten?

Hoe blijf ik gemotiveerd om thuis te sporten?

In dit artikel vertellen wij jullie hoe je thuis gemotiveerd blijft om te sporten.



Het is een lastige periode nu waardoor we niet zoals gewoonlijk gezellig naar de sportschool kunnen gaan. Wij hebben daarom besloten om online video’s te maken en die op YouTube te plaatsen zodat jullie thuis kunnen blijven sporten. Wij weten zelf ook dat het moeilijk is om dan daadwerkelijk ook de workouts via een filmpje te doen en willen jullie daarom wat tips geven hoe je dus gemotiveerd blijft en de workouts gaat volgen. Wij hopen jullie hier dan ook een beetje mee te kunnen helpen, veel plezier met lezen en alvast succes met de Workouts!!

1. Ontdek waarom jij sport
Misschien wel direct de belangrijkste.

Jouw ‘waarom’ is de brandstof voor motivatie.
Als jij jouw ‘waarom’ verliest..?
Waarom zou je dan nog sporten?

Vaak zit er een hele mooie motivatie achter waarom mensen sporten.
Motivaties die verder gaan dan: ik voel me er fitter door, of ik slaap daardoor beter.

Ik weet zeker dat er ergens onder dit soort motivaties zitten:

  • Langer gezond blijven waardoor je langer kunt genieten van kinderen en dingen om je heen
  • Ont stressen waardoor productiviteit op allerlei andere vlakken toeneemt
  • Jezelf (veel) zelfverzekerder voelen over je uiterlijk

Geef jouw ‘waarom’ een meer dan waardevolle inhoud.
En kijk/denk daaraan terug als je minder gemotiveerd bent.
Dit gaat jou zeker helpen.

2. Stel doelen
Als je geen doelen hebt, kun je ze ook niet behalen.

Doelen behalen helpt om gemotiveerd te blijven!

Doelen helpen om een succesbeleving te ervaren.

En een succesbeleving motiveert!

 Zorg dat je doelen haalbaar zijn en stel ze niet te ver buiten jouw bereik.

Vier je successen als je een doel hebt gehaald.

Beloon jezelf als je die 5 kilometer aan een stuk kunt hardlopen!

En trakteer jezelf op iets als je 1 min kan opdrukken!

3. Integreer ‘sport’ in jouw dagelijkse patronen
Één van mijn favorieten.
Zorg dat sporten in jouw patronen, gewoontes en dagelijks leven verankerd zit.
Verweef het met jouw leven.

Ga sporten op vaste momenten.
Je gaat hier zelf aan wennen, en ook jouw omgeving gaat hier aan wennen!
Iedere dinsdag en donderdagavond om 8 uur sporten.
Zomaar een afspraak die jou kan helpen. De meeste mensen hebben behoefte aan structuren en afspraken.
Ze zorgen ervoor dat je op koers blijft. Dat geldt ook zeker om gemotiveerd te blijven sporten!



4. Leer te genieten van jouw progressie
Ik zie het te vaak om me heen.
Het is ook het risico van (fanatiek) sporten:

  • Het is nooit ver genoeg
  • Nooit zwaar genoeg
  • Het kan altijd beter, sneller of correcter
  • Een ander is altijd nog nét iets beter

Met andere woorden.
Je bent nooit tevreden.

Logisch ook want in principe is er geen bovengrens.
Theoretisch is er wel een bovengrens, maar die heb je niet zomaar bereikt.

Het gevolg daarvan kan zijn dat je nooit tevreden bent. Dat je nooit geniet. Leer te genieten! Ook als je sneller, harder, hoger of verder kunt. Het sporten op zich is al iets waar jij van mag genieten. 
 Vergeet in jouw fanatisme dus niet om te genieten van dat wat je allemaal bereikt!

 Wij hopen dat jullie wat aan de tips hebben en we jullie hierdoor even weer een boost hebben gegeven!

Team Gym Xtra Fit